söndag 7 november 2010

Starta egen tårtverkstad...

Åhhh sitter här och drömmer mig bort och lusläser Livsmedelsverkets hemsida på alla möjliga och omöjliga bestämmelser som finns när det gäller livsmedelsföretag.. Jag drömmer mig bort att någon gång inom en snar framtid att kunna öppna en egen liten tårtverkstad här hemma, men tycker de tär såååå svårt att tyda och förstå vilka bestämmelser och regler det är man måste följa..

Är det någon som vet vad som gäller vid t.ex. tillagning av tårtbottnar, tårtfyllningar och dekorering av tårtor?? Vad är det för utrymme som behövs.. Tanken är att vi antingen bygger en större "friggebod"/Uthus eller göra en utbyggnad på garaget som i så fall skulle bli min tårtverkstad??

Någon av er som vet, eller som kanske själva har startat egen tårtverkstad???

2 kommentarer:

  1. Har tyvärr ingen aning, men det finns säkert folk som kan hjälpa till med dessa frågor. Det är en dröm för mig också, men jag gissar att det enbart stannar vid att vara en dröm.

    SvaraRadera
  2. Hej hej.
    Vi håller på att starta ett eget företag, men främst inom chokladtillverkning och tänkte börja hemma. Vi har också lusläst på livsmedelsverkets hemsida och även frågat en person på den avdelning i vår kommun. Det är en fördel om du har rostfria arbetsutrymmen samt köket eller lokalen ska vara lätt att städa och hålla rent, allt ska vara tätt. Du ska ha ett separat handfat i anslutning till lokalen där du bara ska tvätta händerna. Och så ska du tänka på att separera ditt företags livsmedel från dina egna alltså skåp för verktyg och liknande samt kyl och frys till företaget är ett plus. Vi bor i lägenhet än så länge och tänkte börja i liten skala, just nu saknas bara kylen och en lagom stor arbetsbänk. Det som är ett stort plus är att du går en kurs i livsmedelshygien som har med din verksamhet att göra, det kommer vi att göra i dec och januari.
    Hoppas du fick svar på lite i alla fall.
    Lycka till/ Anna

    SvaraRadera