söndag 7 november 2010

Pariserbullar..

Har varit väldigt lugnt på bakfronten nu ett tag. Men i förrgår fick jag hem min efterlängtade KitchenAid och då var jag ju självklart tvungen att testa den;)


Så det fick först bli en tårtbotten till kommande veckas tårtbeställning och sedan hittade jag ett recept på små pariserbullar i bullformar som jag ville testa på..


De blev kanongoda och lagom stora enligt min mening. Passade utmärkt till kvällsfika eller varför inte att bjuda på?


Här kommer receptet för den som vill testa dem:

Pariserbullar ca 30st.

50g jäst
125g smör
3dl mjölk
1/2 tsk salt
1dl socker
ca 9 dl vetemjöl

Fyllning:
2 dl vaniljkräm (t.ex. Marsánkräm)

Smula ner jäst i en skål. Smält smöret, ta i mjölk och värm till 37´C. Lös upp jästen i degspadet. Tillsätt salt, socker och det mesta av mjölet. Arbeta degen smidig. Låt jäsa under duk i 30-40 min.
Gör vaniljkräm enligt recept på förpackning.
Dela degen i två bitar. Kavla ut varje del till en rektangel och skär eller sporra ut 15 rutor. Lägg en klick vaniljkräm på varje ruta och nyp samman degen runt fyllningen och lägg bullarna med skarven neråt i pappersformar. Låt jäsa under duk ca 30 min.
Grädda mitt i ugnen 7-8 minuter i 225´C. Pensla bullarna med smält smör och doppa i strösocker när de svalnat.


Har börjat med förberedelserna inför kommande tårtor. Har en tårta till på fredag, en Indiana Jones-tårta till nästa söndag och sen en bröllopstårta till den 27 november. Någon som har några tips på vad man kan göra för kul Indiana JOnes-tårta. Det skulle vara den "riktiga" och inte Lego Indiana Jones...

2 kommentarer: