tisdag 16 november 2010

Cupcakestim och paket...

Oj känns som jag gör cupcakes på löpande band nu, men har verkligen kommit på tjusningen med dessa små bakverk.. Tycker det är såååå roligt och letar inspiration för fullt bland alla fina bloggar på nätet med massa cupcakes..
Idag fick jag ett infall att jag ville testa att göra Swiss Meringue Buttercream för det ser så läckert ut, och för att vara en "smörkräm" så smakade den fantastiskt gott och var väldigt bra att spritsa med.. :)
Så här blev resultatet i alla fall:


Jag gjorde Swiss Meringue Buttercream efter följande recept:
2 stora äggvitor
150g strösocker
113g smör
1 tsk vaniljextrakt (eller annan smaktillsats)
Vispa ägg och socker i en värmetålig skål över vattenbad tills blandningen når 65´C. Ta bort från värmen och byt till elvisp och vispa tills det blir vitt och fluffigt och har svalnat (ca 10-15 min). Klicka sedan i smöret en tärning i taget och vispa under tiden. När allt smör är i så vispa ca 3 minuter och häll sedan i vaniljextraktet och vispa ytterligare några minuter tills blandningen är slät och fint..

Idag när jag kom hem efter att ha hämtat barnen från dagis och skola så stod det ett paket till mig på trappan.. Det var min beställning från Lyckas med Mat.

Beställde bl.a. en minimuffinsplåt. Har letat jättelänge efter en sån men har tyckt att de varit så dyra, men här kostade den "bara" 179:- och det billigaste jag sett tidigare var ändå minst 100:- dyrare.. Så nu passade jag på..=)
Sen blev det lite fina minimuffinsformar och nya spritspåsar och annat smått och gott.. :) Så nu kliar det i fingrarna att få testa min nya plåt..;)
Nästa projekt blir nog pepparkakscupcakes med vit chokladmousse med kanelsmak.. mmmmm kan knappt bärga mig ;)








3 kommentarer:

  1. Det lät som en god "smörkräm", ser fram emot recept på pepparkakscupcakesen med, de låter väldigt gott =)

    SvaraRadera
  2. Jag har länge tänkt testa Swiss Meringue Buttercream, men inte gjort det än. Nu blev jag sugen att prova igen.

    SvaraRadera
  3. Åh vad gott det ser ut, jag skulle kunna äta hur många som helst!

    SvaraRadera