tisdag 9 november 2010

Frukostfrallor och en tallrik risgrynsgröt...



.. visst är det så man får lite julkänslor.. Mmmm gott var det i alla fall. Har två barn och en make som älskar risgrynsgröt så här blir det flera grytor kokta långt innan det är jul. :)

Gjorde "vanliga" frallor igår på endast vetemjöl. Stod i receptet att det skulle bli 22 bullar, men eftersom jag gillar när de är lite större så fick jag ut 15 stycken istället på följande recept:

Frallor, ca 15 st


50g jäst
50g smör
5 dl mjölk
1,5 tsk salt
2 msk ljus brödsirap
ca 14 dl vetemjöl

Smula sönder jästen i en stor skål. Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken. Värm till 37´C och häll sedan i mjölkvätskan i jästen och rör om tills jästen har löst upp sig. Tillsätt sedan salt, sirap och det mesta av mjölet och knåda tills degen är glansig och smidig. Låt jäsa under bakduk i 30 minuter.

Ta sedan ut degen på mjölat bakbord och knåda den smidig igen. Dela i 15 delar och rulla till lagom stora bullar. Lätt på bakplåtspapper på plåt och låt jäsa ytterligare 30 minuter under duk.

Grädda sedan bullarna mitt i ugnen på 225´C i ca 12 minuter.

Låt svalna på galler under duk. Dessa frallor går även att frysa om man vill det.


Någon av er läsare som varit i Thailand och ätit deras bananpannkakor som man kunde köpa ute på gatan som de gjorde av en tunn tunn deg och stekte i wokpanna och sedan skivade bananer och hällde chokladsås på??
Jag håller på att leta ihjäl mig på något recept på dessa, men har inte hittat något riktigt bra än.. Längtar ju tillbaka till Thailand och dessa pannkakor som var så ljuvligt goda :)
Får väl hålla mig till oktober då det bär av ner dit igen :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar