tisdag 26 oktober 2010

Frallor till kvällsfikat...




Fick ett litet infall att jag skulle ge mig på att baka lite frallor till kvällsfikat.. Hittade ett enkelt men otroligt gott recept på frallor med rågsikt o havregryn i..



Frallor ca 15 st

50g jäst
50g margarin
5 dl vatten
1 tsk salt
2 dl havregryn
1 msk ljus sirap
5 dl rågsikt
ca 7-8 dl vetemjöl



Smält margarinet i en kastrull och häll i vattnet. Smula jästen i en stor bunke och när vätskan är fingervarm så häll denna över jästen och rör om tills jästen löses upp.
Häll i saltet, sirapen och havregrynen. Rör om och häll sedan i rågsikten och vetemjölet och knåda degen tills den blir glansig på ytan. Lägg över en bakduk och låt jäsa i 30 minuter.


Vänd ut degen på ett mjölat bakbord och dela i 15 delar. Rulla till bollar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa ytterligare 30 minuter.


Grädda sedan mitt i ugnen i 10-12 minuter i 250`c.

1 kommentar:

  1. Det receptet skriver jag upp i min "att testa"-bok, det såg riktigt mumsigt ut.

    SvaraRadera