tisdag 19 oktober 2010

Banoffe pie

Hittade ett väldigt intressant recept igår på en kaka som jag så sent som förra veckan hörde talas om för första gången, Banoffe Pie. Tyckte den lät otroligt smaskig och den sååååg verkligen gudomligt god ut, i alla fall för en person som jag som älskar allt som är sött och sliskigt;).
Detta är en paj som kommer från England och verkar vara väldigt populär och vanlig där.

Det som är så speciellt med den är att den är gjord på kondenserad mjölk, vilket brukar finnas i bakhyllan på de större matbutikerna. Jag har själv aldrig bakat något på kondenserad mjölk tidigare, vilket jag självklart var tvungen att testa på.

Så jag letade upp ett recept, men ändrade lite i det efter egen smak så jag lägger ut receptet så som jag gjorde kakan..

Banoffe Pie
ca 8 pers.

200 g digestive kex
100 g smält smör
1 burk kondenserad mjölk
2 bananer
3 dl vispgrädde
2 st dubbeldaim
Börja med att lägga i burken med den kondenserade mjölken oöppnad i en kastrull med kokande vatten. Vattnet måste täcka hela burken under hela koktiden, så koka med lock på så försvinner inte så mycket kokvatten i form av ånga.
Koka sedan mjölken i 2 timmar. Lägg därefter burken i en skål med kallt vatten och låt svalna i ca 15-20 minuter.


Under tiden som mjölken kokar, tar du kexen och lägger i en plastpåse och krossar dem med hjälp av kavel eller i en matberedare. Blanda sedan kexen med det smälta smöret och tryck ut det i en springform, ca 24 cm i diameter. Ställ i kylen medan mjölken kokar klart.



När mjölken svalnat, häll ut den över digestivebotten och bred ut den.


Skiva sedan bananerna och lägg över kolasåsen. Överst tar du sedan den vispade grädden. Hacka allra sist daimen och sprid över grädden...



Såååå underbart god är den!!!!








1 kommentar: