måndag 18 oktober 2010

Cupcakes, cupcakes, cupcakes....

Jag har verkligen snöat in på cupcakes just nu och har hittat massor med härliga och fina bloggar som har kanonfina bilder och underbara recept på olika cupcakes.
Vår son ska döpas den 31 oktober och jag har planer på att göra tre sorters minicupcakes till dopkaffet istället för en tårta.
Hittade ett kanongott recept på bloggen Bakfnattkladdiga chokladmuffins som jag och dottern ska provbaka idag och jag tror att jag ska ha vit chokladfrosting som består av:

100gr färskost typ Philadelphiaost
100gr vit choklad smält
1 dl florsocker

Blir en cupcake för chokladälskaren (såna som jag då ;)

Sen har jag funderingar på att göra blåbärsmuffins på följande recept som kommer från Bakglädje. Men någon som har något tips på vad man kan ha för frosting eller ganache som kan passa till detta?? Kanske ska ha vit chokladfrosting till dessa istället??

Blåbärsmuffins ca 12 normalstora

100g smör
2 dl mjölk
(skal av en citron)
2 ägg
1,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
3 dl blåbär

Vispa ägg, socker och vaniljsocker poröst. Smält smöret och häll i mjölken och citronskalet och rör ner i äggblandningen. Blanda mjöl, bakpulver och salt och vänd ner det i smeten.
Ställ muffinsformar i en muffinsplåt och häll i smeten varvat med blåbär upp till ca 2/3 av formen.
Grädda 12-15 minuter i mitten av ugnen , 200`C (175´C med varmluftsugn). Låt muffinsen svalna på galler under bakduk.


Den tredje och sista sorten som jag har tänkt göra blir morotscupcakes med den glasyren som man brukar ha på en vanlig morotskaka gjord på philadelphiaost..
Här är ett jättebra recept på morotsmuffins, som jag tänkte använda mig av.. Kommer också det från Bakglädje:)

Morotsmuffins
15 st

3 ägg
2,5 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1,5 tsk mald kanel
1 nypa salt
1,5 dl rapsolja
4,5 dl rårivna morötter

Vispa ägg och socker poröst. Blanda alla torra ingredienser och tillsätt i äggsmeten. Blanda i oljan och morötterna. Fyll muffinsformar till ca 3/4 och grädda i ca 18-20 minuter i mitten av ugnen i 200 ´C. Låt svalna på galler under bakduk.

1 kommentar:

  1. Till blåbärsmuffinsen är den här frostingen jättegod:
    Yoghurtfrosting, tyvärr har jag inte lyckars spritsa med den men jag har sett den spritsas med hos andra, jag tror jag använde fel grädde (hade 36% grädde då jag var tvungen att handla ganska långt i förväg och vanlig vispgrädde hade inget datum som höll sig). Yoghurtfrostingen är inte så suptersöt. Annars tror jag säker att vitchokladfrosting kan passa till... fast jag älskar vit choklad så jag skulle kunna äta det till allt ;-)
    Morotsmuffinsen är jättegoda, de brukar vara uppskattade. :-)

    SvaraRadera