söndag 24 oktober 2010

Cupcakespraliner





Hittade ett roligt recept hos Bakfnatt som jag bara kände att jag var tvungen att testa med en gång... Det var cupcakespraliner.
Jag tog ischokladformar, smälte lite Odense chokladknappar av ljus choklad, ca 50gr ( blev ca 15 praliner. Sedan penslade jag formarna med chokladen och satte in dem i kylen för att stelna. När första laget stelnat så penslade jag ytterligare en gång och sedan även en tredje gång. Därefter tog jag bort formen runt pralinen.
Sedan gjorde jag vit chokladfrosting enligt följande recept:
100g philadelphiaost
150 gr Odense vit choklad
1 dl florsocker
Smält chokladen och blanda samman med philadelphiaosten. Blanda i florsocker till man får en bra spritskonsistens på frostingen.
Måste bara säga att GUUUUUUD så goda de blev!! Jag hade lugnt kunnat äta upp alla på en gång..
Ska göra dessa som liten pralin till kaffet på sonens dop på söndag tror jag..=)

2 kommentarer:

  1. Så roligt att du har testat att göra egna cupcakepraliner och så fina de blev!! Låter som en riktigt fin idé att ha sådana till kaffet på dopet =)

    SvaraRadera
  2. Jag har också tänkt testa vid tillfälle, de verkar ju hur gulliga som helst. Vad gott det låter med vit choklad i frostingen, det gillar jag.

    SvaraRadera