onsdag 2 februari 2011

ÄNTLIGEN!!!

Idag har vår ena lokaltidning varit här hemma och gjort ett reportage angående mina tårtor. Var en jättetrevlig reporter och fotograf som var här, så det ska bli spännande att se hur reportaget blir. Skulle visst publiceras nästa lördag..=)
Så jag gjorde en liten snabb tårta igår för att ha något att visa för dem idag och så här såg den ut :)

Innehåller hallon/blåbärsmousse och vaniljmousse. Den får hänga med mig och Elliot upp till vår träff med alla mammor och bebisar imorgon på babykaféet så kan de få gotta sig lite:)


Nu har jag äntligen hittat ett bra Macaronsrecept där de blir himla bra och goda. Men måste erkänna att det har nog tagit 5-6 misslyckade försök av olika recept för att komma fram till detta..
Har från första början utgått från Leilas recept som finns på recept.nu men sen ändrade jag lite i mängden kakao så här kommer min version av hennes chokladmacarons




Chokladmacarons

130g malda hasselnötter
4 äggvitor
0,5 dl strösocker
3 msk kakao
4 dl florsocker

Vispa äggvitorna först på låg hastighet och öka sedan efter hand. Häll i lite i taget av sockret för att behålla spänstigheten på äggvitorna.

Mal hasselnötterna och sikta i florsockret och kakaon och blanda ordentligt. Häll sedan i nöt- och florsockerblandningen i äggvitorna och vänd runt försiktigt tills allt är blandat. Häll upp smeten i en sprits och spritsa ut runda små cirklar, stora som en 5-krona på ett bakplåtspapper. Låt stå och vila i 20 minuter. Sätt ugnen på 150 grader och grädda sedan macaronerna i ca 15 min mitt i ugnen..

Dra av bakplåtspappret från plåten direkt när du tagit ut den från ugnen och låt macaronerna få svalna helt..








2 kommentarer:

  1. Vad roligt med tidningsbesök. Macarons måste jag ge ett försök till, de var ju så goda... men mina blev jättefula. :-)

    SvaraRadera
  2. Vad kul med uppmärksamhet! Och vilken fin tårta du gjorde!

    SvaraRadera